Resurse pentru specialiști

Responsabilitatea individuală și socială a copiilor se dezvoltă cel mai bine când aceștia sunt alături de adulți care crează o cultură pozitivă. Personalul grădiniței nu ar trebui învinuit dacă apar situații de bullying, dar fiecare trebuie să fie conștient că are responsabilitatea de a-l preveni.

Relația specială dintre copii și educatori implică o structură de putere asimetrică, care este acceptată de ambele părți. Dacă adultul se comportă inadecvat făcând o remarcă jignitoare, de exemplu, acest lucru îl poate determina pe copil să devină defensiv și să imite comportamentul nepotrivit al adultului, acționând în același fel. Astfel, echilibrul din relația copil – educator este distrus.

Dacă, pe de altă parte, adultul își asumă responsabilitatea pentru greșeala comisă și își cere scuze, atât copilului în cauză, cât și grupului, orice consecințe negative posibile pot fi evitate.

Aveți aici câteva exemple de activități care vă ajută să introduceți educația bazată pe valori în modul dumneavoastră de lucru: